DIT ZIJN DE REGELS
Reglement 2024
Door in te schrijven voor deelname aan de 24-uurs Solexrace ga je akkoord met de door de organisatie opgestelde regels (deelnemersreglement) en algemene voorwaarden inclusief de handhaving.
1. In alle gevallen waarin het reglement niet voorziet beslist de wedstrijdleiding. Bij aanmelding voor de 24-uurs race geeft u aan dat u het reglement heeft doorgenomen en akkoord bevonden.
2. Tijdens de wedstrijd waarbij dit reglement van toepassing is, is de organisatie gerechtigd van dit reglement af te wijken. Hierbij zal nimmer de veiligheid, redelijkheid en billijkheid uit het oog worden verloren.
3. Alle deelnemers dienen tenminste 16 jaar of ouder te zijn en rijden op eigen risico, denk aan uzelf en aan uw mededeelnemers. Tegen het verkeer in rijden is niet toegestaan, en heeft diskwalificatie als gevolg voor het hele team.
4. Ieder team is verplicht zijn of haar solex ter keuring aan te bieden, hier krijgt elk team bericht van wanneer en hoe laat. De solex moet gekeurd zijn voor deelname. Een 24-uurs team bestaat uit 3 coureurs en 1 monteur, alleen de coureurs mogen rijden, ook als er 1 coureur uitvalt. Kenteken is niet meer verplicht.
5. Er mag tijdens de wedstrijd geen alcohol of drugs worden gebruikt en ook niet in de pitstraat aanwezig zijn. Bij overtreding volgt diskwalificatie voor het hele team.
6. Tot de standaardklassen behoren solexen waarvan de buitenkant van het frame en het motorblok in originele staat zijn en aan de originele maat voldoen. Lucht inlaat alleen via zelf aangezogen originele 6,5 mm carburateur waarvan de “ luchtdoorlaat “ook maximaal 6,5 mm moet zijn. Hier mogen verder geen extra kanalen en membramen aan toegevoegd worden. De venturi moet ook origineel zijn (zie afbeelding).
Deze wordt gecontroleerd met een paspen. De lucht en brandstofsproeiers zijn vrij. Het originele spruitstukgedeelte bestaat uit een 10 mm inlaat en een 15 mm uitlaat, hier mag zich geen membraam in bevinden en dienen van originele lengte te zijn. Deze worden bij de keuring nagemeten en verzegeld zo ook de carburateur. De cilinder moet origineel zijn met een boring van maximaal 40 mm deze kan van staal of aluminium zijn. Bij twijfel van de keurmeester moet op verzoek de cilinderkop worden verwijderd om boring en slag na te kunnen meten. Cilinderkop mag zijn aangepast, deze moet echter wel het origineel aantal koelribben bezitten. Een CNC carter is toegestaan, we laten deze carters toe omdat originele carters mogelijk beperkt leverbaar zijn. Deze moeten voorzien zijn van originele carter deksels cq zijkapje. Originele onderdelen zijn ook onderdelen die gereproduceerd zijn met originele maatvoering. CNC carter is verkrijgbaar bij diverse leveranciers. Een goedgekeurd carter is voorzien van een tapgat voor het blokkeren van de krukas (zie afbeelding).
Tapgat wordt gebruikt voor inspectie van de krukas en cartervulling, d.m.v. endoscoop. De krukas moet wel origineel en onbewerkt Solex zijn!!! Ook zijn de krukassen van Marcel van de Ven toegestaan alleen als deze een slag van 40 mm heeft.
Cartervulling en volle krukas zijn niet toegestaan. Alleen een originele benzinepomp is toegestaan.(zie afbeelding ). Uitlaat mag maximaal 18 mm zijn en moet een bocht van 90 graden bevatten en aan de originele maat voldoen en niet meer dan 90db geluid produceren. Luchtfilter +huis moet in originele staat verkeren.(zie foto).
Het vliegwiel dient op een degelijke veilige manier afgedekt te zijn. Bobine buiten het blok is toegestaan. Het motorblok dient degelijk aan het frame te zijn bevestigd. Valbeugel moet veilig zijn en degelijk aangebracht. Standaard tandwielverhouding 3800/5000 is dit 35-16 en oto is dit 36-16.
7. Per solex is een reserve voor en achterwiel toegestaan mits deze bij de keuring zijn verzegeld. Sterwielen zijn niet toegestaan. De banden dienen in goede staat te verkeren met een profiel van minimaal 1 mm bij aanvang van de wedstrijd en de remmen moeten zowel voor en achter in goede staat zijn en werken.
8. We laten ook andere voorvorken toe omdat originele mogelijk beperkt leverbaar zijn. Alleen goede stevige MTB en/of BMX voorvorken. Dit is een risico voor uzelf. Geveerde voorvork en/of achterbrug en click pedalen zijn niet toegestaan.
9. De tijdens de keuring op de solex aangebrachte keuringskenmerken mogen niet worden verwijderd. Alleen solexen voorzien van alle keuringskenmerken mogen aan de start verschijnen. Race moet uitgereden worden met verzegeling van wielen, carter, cilinder en carburateur. Tijdens de wedstrijd mag er niet van solex gewisseld worden.
10. Zorg dat er goed werkend voor én dubbel achterlicht op zit en zorg voor reserve licht. Bij de keuring van de solex moet dit al werken, hier wordt op gecontroleerd. De wedstrijdleiding kan je tijdelijk uit de wedstrijd zetten totdat dit gemaakt is. Helmlampen zijn niet toegestaan. Het gehele team is verantwoordelijk voor goede verlichting.
11. Achter spatbord is verplicht en het stuur mag maximaal 63 cm breed zijn. Er mogen geen motorblokken en/of frames in de pitstraat aanwezig zijn, hier wordt op gecontroleerd ook ’s nachts.
12. De solex moet zelfstandig kunnen blijven staan d.m.v. een standaard of losse beugel die voorzien is van je startnummer.
13. Als een verzegeld onderdeel verwisseld wordt, dient dit altijd in overleg met de wedstrijdleiding te gebeuren.
14. De organisatie behoudt zich het recht voor op diskwalificatie.
15. De organisatie heeft het recht bij twijfel een extra keuring uit te voeren. Discussiëren met de wedstrijdleiding mag maar hou het wel netjes. Bij onfatsoenlijk gedrag wordt het team 5 rondes terug gezet.
16. Alleen goedgekeurde bmx-motorcross of brommerhelmen met mondstuk zijn toegestaan. Zorg dat de kinband vast zit. Het dragen van beschermende kleding wordt ten zeerste aanbevolen. Ontblote benen en/of armen zijn verboden, dus geen t-shirts en korte broeken.
17. Bij slecht weer beslist de organisatie of er wordt doorgereden. Bij evt. herstart zullen de rijders worden geplaatst volgens het klassement van 2 rondes geleden.
18. Tijdens de race betekent: Gele vlag: gevaar Rode vlag: race stilgelegd Zwarte vlag: diskwalificeert de rijder, deze wordt verzocht onmiddellijk te stoppen en de baan te verlaten. Zwart/witte vlag: finish.
19. Tijdens en voor de 24 uur solexrace wordt er steeds via een brief in de pits informatie rondgestuurd.
20. Nummerplaten aan beide zijden van de solex in de kleur wit met de afmetingen 21×30 (A4 formaat ) en zwarte cijfers (lettertype 400 punten Times new Roman).
21. Bij protesten kunnen alleen teamleden deze indienen (geen familie, vrienden, e.d.) na betaling van 150 euro aan de wedstrijdleiding. Bij een gegrond verklaard protest krijgt dit team dit terug, bij geen gelijk gaan de 150 euro naar het team waar protest tegen is ingediend.
22. Zorg goed voor je transponder, ben je die kwijt kost dat 150 euro.
23. Bij twijfel, opbouw van de solex, neem dan contact op met de organisatie en overleg, mail info@24uurssolexrace.nl.
Voor technische vragen kun je ook terecht op het forum van solex.nl.
Algemeen
1. Inschrijfgeld € 235,- + €15,- MON verzekering + KiKa donatie (minimaal €150,-); deelname aan 24-uurs solexrace, verzekering, goed eten en koffie/thee, huur transponder, campingplaats, wedstrijdleiding en gratis toegang voor het evenement voor het hele weekend. Deelnemers krijgen een speciaal bandje zodat je kan laten zien dat je een deelnemer bent. De monteur krijgt een ander kleur bandje.
2. Elk team zorgt zelf voor een slaapplaats dmv caravan/tent/camper/stoel om te slapen. Per inschrijving heb je recht op 30m2 op de camping. Indien je meer plek nodig hebt, dien je daarvoor een extra camper/caravan ticket te kopen via de site (vanaf 4 maart beschikbaar). Dit is nodig omdat wij anders geen inzicht hebben op wanneer de camping vol zit en er zodoende onveilige situaties kunnen ontstaan.
3. Let goed op, je bent een deelnemer in het verkeer en je moet je aan de verkeersregels houden. Vergeet dit niet wat het parcours is niet helemaal afgesloten van het normale verkeer. Zorg dat onze buurtbewoners veilig naar huis kunnen rijden. We hebben onze buren nodig om volgend jaar weer een solexrace te kunnen organiseren.
4. De officiële finish is bij de bus van de MON/wedstrijdleiding. Men wordt afgevlagd op het podium.
5. Tegen het verkeer in rijden is NIET toegestaan, diskwalificatie als gevolg voor het hele team
6. Elk team heeft een eigen pit-box en daar is stroom 4 amp aanwezig (16 amp voor 4 boxen)
7. We werken met transponders, voor elke transponder vragen we het kenteken als borg. Indien er geen kenteken bij de solex is vragen wij €150,- borg voor de transponder. Zonder borg of kenteken geen transponder. Na het inleveren van je transponder, krijg je je kenteken of borg weer terug.
8. Inschrijving is pas definitief wanneer je bevestiging hebt gehad en het inschrijfgeld betaald is.
9. We hebben een originaliteitsprijs voor het mooist en origineel verkleed team, zorg dat de combinatie niet breder is dan 63 cm en maximaal 10 cm langer dan je solex (voor-achterzijde)
10. Elk team zorgt voor een minimale bijdrage voor KIKA (kinderen kanker vrij) van € 150,00
11. Lees het camping reglement van het evenement zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Veel plezier en een hele sportieve wedstrijd.