Reglement

24-uurs Solexrace Reglement 2014

1.    Alle deelnemer rijden voor eigen risico, denk aan uzelf en aan uw mederijders.
2.    Deelne(e)m(st)er dient tenminste 16 jaar oud zijn.
3.    Er mag tijdens de wedstrijd geen alcohol of drugs worden gebruikt. Bij overtreding volgt diskwalificatie voor heel het team
4.    Tot de standaardklassen behoren solexen waarvan de buitenkant van het frame en het gehele motorblok in inclusies de uitlaat, in originele uitvoering verkeerd. Lucht inlaat via originele 6,5 mm carburateur hier morgen verder geen extra kanalen aan toegevoegd worden. Deze wordt gecontroleerd met paspen. Lucht en brand sproeiers zijn vrij. Het spruitstukgedeelte bestaat uit een 10 mm inlaat en een 15 mm uitlaat, hier mag zich geen membraam in bevinden en dienen van originele lengte te zijn. Deze worden bij keuring nagemeten en verzegeld zo ook de carburateur.
De cilinder moet origineel zijn met een boring van 49,5 / 40 mm deze kan zijn van staal of aluminium. Cilinder kop mag aangepast, deze moet echter wel het origineel aantal koelribben bezitten.
Het CNC carter is toegestaan, we laten deze carters toe omdat originele carters mogelijk beperkt leverbaar zijn. Deze moeten verzien worden van originele carter deksels cq zijkapje. Originele onderdelen zijn ook onderdelen die gereproduceerd zijn met originele maatvoering (CNC carter verkrijgbaar bij Add Herenbeek www.solexservice.com)
Mits deze zijn voorzien van een tapgat voor blokkeren van krukas. (Zie afbeelding.) Deze wordt gebruikt voor inspectie van krukas en cartervulling.
De krukas moet origineel zijn, dus geen volle krukas. De wang mag een maximale dikte bedragen van 10,5 mm na origineel model.
De drijfstang met big end lager moet gemonteerd worden met plaatring en moer, er mag dus geen carter vulling aangebracht worden. The big end pen moet zich op de originele plaat bevinden met een slag van 40 mm.
De originele tank van staal of kunststof uitvoering moet op een originele wijzen gemonteerd worden, brandstof leidingen mogen wel aangepast.
De brandstofpomp mag van een nieuw type zijn ( verkrijgbaar bij Ad Herenbeek www.solexservice.com)
De uitlaat heeft een diameter van maximaal 18 mm en moet een bocht van 90 graden bevatten. Bevestigingspunten van de uitlaad en demper moeten op de originele plaats zitten. De lengte van de uitlaat moet ook aan de originele maat voldoen. Na de demper is de uitlaat vrij van keuring. Imitatie uitlaat word ook toegestaan minst deze aan de originele maten voldoen.
Membramen in het carter of cilinder worden niet toegestaan
sitefoto reglement nr 4
5.    De banden dienen in goede staat te verkeren de voorband dient bij de aanvang van de wedstrijd minimaal 1 mm profiel te bezitten. Voor echt achter spatbord verplicht. Het stuur mag een maximale breedte hebben van 63 cm.
6.    De remmen moeten zowel voor als achter in goede staat zijn wen werken.
7.    Geluidsmeting: Niet meer dB dan in een originele standaard solex ( 90 db)
8.    Race moet uitgereden worden met gekeurde cilinder, carter en wielen.
9.    Het vliegwiel dient op een degelijke wijzen te zijn afgedekt.
10.    Het gebruik van een valbeugel is naar eigen keuze, mitst deze goed is bevestigd.
11.    Er mogen zich geen frame’s, blokken en wielen in de pitstraat en rennerskwartier bevinden.ook geen wielen(solex) in transportkar Hier word op gecontroleerd, ook ‘s nachts.
12.    Het dragen van beschermende kleding wordt ten zeerste aanbevolen. Ontblote benen en/of armen zijn verboden, dus geen t-shirts en korte broeken. Een goedgekeurde helm is verplicht. Kinband van de helm dient vast te zitten. Dit geldt ook voor eventuele trainingen en oefenronde.
13.    Het motorblok dient degelijk aan het frame te zijn bevestigd. Geveerde voorvork en/of achterbrug zijn niet toegestaan.
14.     Standaard tandwielverhoudingen, geen versnellings naven toegestaan en ook niet vast gelast.
Type solex 3800/5000 tandwielverhouding 35-16
Type auto tandwielverhouding 36-16
15.    Nummerplaten aan beide zijden van de solex, of op aanwijzingen van de organisatie. Men dient dit dit jaar zelf te regelen. Afmetingen 21×30 cm (A4 formaat). De nummerplaten hebben een witte kleur met zwarte letters. (lettergrote 400 punten Times new Roman)
16.    Bij protesten kunnen alleen de teamleden deze indienen ( geen familie, vrienden,  e.d. ) na betaling van 150 euro aan de wedstrijdleiding. Bij een gegrond verklaard protest krijgt de renner dit terug. Bij geen gelijk gaan de € 150,00 naar het team waar protest tegen is ingedient.
17.    Een 24 uurs team bestaat uit 3 coureurs en 1 monteur. Alleen de coureurs mogen rijden.
18.    Ieder team is verplicht zijn of haar solex ter keuring aan te bieden. Ieder team krijgt te horen wanneer en hoe laat zij hun solex dienen te laten keuren. De solex moet goedgekeurd zijn voor deelname. Framenummer solex duidelijk kenmerken zodat de keurmeester dit niet hoeven te zoeken ivm tijd.
19.    Bij niet verschijnen van  het complete team en/of de wedstrijd Solex zal het team worden uitgesloten van deelname. Per team kan slechts één solex ter keuring aangeboden worden.
20.    Tijdens en voor de 24 uur solexrace wordt er steeds via een brief in de pits informatie rondgestuurd.
21.    De tijdens de keuring op de solex aangebrachte keuringskenmerken mogen niet worden verwijderd. Alleen solexen voorzien van alle keuringskenmerken mogen aan de start verschijnen. O.a. de verzegeling van wielen, frame, carter en cilinder.
22.    De organisatie heeft het recht bij twijfel een extra keuring uit te voeren.
23.    Tijdens de wedstrijd mag er niet van solex gewisseld worden.
24.    Als er een onderdeel verwisseld moet worden, wat verzegeld is, wordt men 20 rondes terug gezet. Overleg dit altijd met de wedstrijdleiding.
25.    Zorg dat er een goed voor en achter licht op zit en dat het werkt. Wedstrijdleiding kan je tijdelijk uit de wedstrijd zetten tot het licht weer gemaakt is. Zorg voor reserve licht.
26.    Bij een evt. herstart zullen de rijders worden geplaatst volgens het klassement van 2 rondes voorheen.
27.    Bij slecht weer beslist de organisatie of er wordt doorgereden.
28.    Tijdens wedstrijden, waarbij dit reglement van toepassing is verklaard, is de organisatie gerechtigd van dit reglement af te wijken. Hierbij zal nimmer de veiligheid, redelijkheid, billijkheid uit het oog worden verloren.
29.    Tijdens de race betekent: Oranje/Gele vlag: Gevaar  Rode vlag: Race stilgelegd  Zwarte vlag: diskwalificeert de rijder, deze wordt verzocht onmiddellijk te stoppen en het parcours te verlaten.
30.    Zwart/witte vlag: start / finish.
31.    In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de wedstrijdleiding.
32.    De organisatie behoudt zich het recht voor op diskwalificatie.
33.    Bij aanmelding voor deze 24 uurs race geeft u aan dat u de reglementen heeft doorgenomen en deze akkoord zijn bevonden.
34.    Op het rennerskwartier zijn vuurhaarden en open vuur verboden en is het dus ook niet toegestaan om maaltijden te bereiden Dit ivm met brandgevaar inde bosrijke omgeving.
35.    Discuseren met de wedstrijdleiding mag maar hou het wel netjes. Bij onfatsoenlijk gedrag wordt het team 5 rondes terug gezet.
36.    Zorg goed voor je  transponder, ben je je transponder kwijt dan kost dat je €150,-
37.    De solex moet zelfstandig kunnen blijven staan d.m.v. een standaard of losse beugel voor de start e.v.t losse beugel voorzien van startnummer.
38.    Bij blessure van een rijder kan alleen in overleg met de wedstrijdleiding en ehbo besloten worden dat de monteur mag rijden. Mits de monteur alcoholvrij is.
39.    Het is verplicht dat je solex een kenteken heeft en dat het frame met het kenteken klopt.
40.    ontstekingsspoel (bobine) buiten blok is toegestaan.
41.    er zijn geen clicks toegestaan.
42.    Geen sterwielen
43.    Totaal alcohol verbod in de pitsbox en pitsstraat!!!

Algemeen:
1. €150,- inschrijfgeld; deelname 24 uurs solexrace, goed eten en koffie/thee, huur transponder, campingplaats, wedstrijdleiding gratis toegang evenement voor het hele weekend. Deelnemers hebben een speciaal bandje zodat men kan zien of de mensen deelnemers zijn of niet.

2. Elk team zorgt zelf dat ze een caravan /tent/kamper hebben om in te slapen. Wij hebben voor elk team een pitbox om hun spullen neer te zetten.

3. De monteurs krijgen een ander kleur bandje zodat die heel af en toe toch een pilsje kan nemen, voor de liefhebbers. Zorg wel voor veiligheid voor je team en deelnemers.

4.  Let goed op, je bent een deelnemer in het verkeer en je moet je aan de verkeersregels houden. Vergeet dit niet want het parcour is niet helemaal afgesloten van het normale verkeer. Zorg dat onze buurtbewoners veilig naar hun huis kunnen rijden, we hebben de buren nodig om volgend jaar weer een solexrace te kunnen organiseren.

5. Elk team krijgt een eigen pitbox en daar is stroom 4 amp. Aanwezig ( 16 amp. voor 4 boxen).

6. We werken met transponders, voor elke transponders vragen we het kenteken van de solex als borg, na het inleveren van de transponder krijg je het kenteken weer terug.

7. Inschrijving is pas definitief wanneer je bevestiging hebt gehad en vervolgens het inschrijfgeld hebt betaald.

8. We hebben een originaliteit prijs voor het mooist en origineel verkleed team, zorg dat de combinatie niet breder is dan 63 cm. En maximaal 10 cm  langer dan de solex (voor-achterzijde)

9. Elk team zorgt voor een bijdrage voor KIKA (kinderen kankervrij) van € 150,00

10. Lees het camping reglement van het evenement.

Veel plezier en een hele sportieve wedstrijd.